اخبار کنفرانس WWDC 2024


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
اپل بار دیگر خود را در شرف برگزاری بزرگترین رویداد سال 2024 یعنی کنفرانس WWDC 2024 می‌بیند. در این رویداد که اواخر خردادماه 1403 برگزار می‌گردد، شاهد به‌روزرسانی‌های بزرگ نرم‌‌افزاری مخصوصا انتشار آپدیت iOS 18 و معرفی محصولات دیگر این کمپانی خواهیم بود.

کمپانی اپل (Apple) به‌تازگی تاریخ برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2024 را تعیین کرده است. طبق اطلاعیه اپل، کنفرانس جهانی توسعه دهندگان در سال 2024 (Worldwide Developers Conference) دهم ژوئن آغاز شده و تا چهاردهم این ماه ادامه خواهد داشت. همان‌طور که انتظار داشتیم این کنفرانس به‌صورت آنلاین در سراسر جهان پخش خواهد شد، اما اپل اعلام کرده است برخی از توسعه‌دهندگان برگزیده، شانس حضور در این رویداد را خواهند داشت. اما شرایط حضور در کنفرانس اپل 2024 چیست و قرار است شاهد انتشار چه برنامه‌ها و دستگاه‌هایی در این رویداد باشیم؟ با ما همراه باشید تا به پرسش‌های فوق پاسخ دهیم.

برنامه‌های اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان WWDC 2024

در حالی‌که محوریت کنفرانس WWDC 2024 را گردهمایی برنامه‌نویسانی که برای پلتفرم‌های اپل مانند آیفون، آیپد، انواع مک بوک، اپل TV و عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپلیکیشن تولید می‌کنند، تشکیل می‌دهد، اما برخی دستگاه‌های الکترونیکی جدید این کمپانی نیز در این کنفرانس رونمایی می‌شوند. در ادامه، به برنامه‌های کمپانی اپل برای این کنفرانس می‌پردازیم.

رونمایی از آپدیت‌های نرم‌افزاری در کنفرانس WWDC 2024

همانطور که پیشتر گفتیم، کنفرانس اپل 2024 با محوریت انتشار نرم‌افزار برای پلتفرم‌های مختلف این کمپانی برگزار می‌شود. با توجه به مراسم‌های پیشین، می‌توانیم مطمئن باشیم که اپل جزئیاتی از آپدیت‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل‌های آیفون، آیپد، مک‌بوک‌ها، اپل TV، اسپیکرهای HomePod و اپل واچ را منتشر خواهد کرد.
این آپدیت‌ها به‌عنوان نسخه بتا (Beta Version) و به‌منظور تست در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. چند هفته بعد، انتشار نسخه بتا برای عموم مردم آغاز خواهد شد. در نهایت، اوایل پاییز نسخه اصلی آپدیت‌های جدید برای عموم مردم منتشر خواهد شد. غالبا، این زمان برای انتشار نسخه جدید iOS ،iPadOS ،watchOS ماه سپتامبر و برای macOS ماه اکتبر خواهد بود.

خبر خوش برای آن دسته از صاحبان گوشی آیفون این است که اگر کمتر از پنج سالِ گذشته اقدام به خرید تلفن همراه خود کرده‌اند، می‌توانند در پاییز امسال سیستم‌عامل خود را به iOS 18 ارتقا دهند. طبق گفته تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل اپل، «iOS 18 بزرگترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل تاریخ خواهد بود». وی در مصاحبه دیگری گفته است که «بسیار مشتاق هستیم تا جزئیات این به‌روز رسانی بزرگ را به اطلاع عموم مردم و علاقه‌مندان برسانیم». پس قطعا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اپل دنیا را با آپدیت جدید سیستم‌عامل تلفن‌ همراه خود شگفت‌زده خواهد کرد.

آپدیت  iOS 18

پیش‌تر دیدیم که سامسونگ با انتشار One UI 6.1 و افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به اکوسیستم نرم‌افزاری خود رویای یکه‌تازی در عصر گوشی‌های فوق هوشمند را در سر دارد، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که اپل با به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود به iOS 18 و ارائه قابلیت‌های چشم‌گیر هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه خود، اجازه نخواهد داد رویای سامسونگ محقق شود. با انتشار این نسخه از سیستم‌عامل iOS پیش‌بینی می‌شود که اپل قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را به Siri و دیگر برنامه‌های اصلی بیافزاید.

همچنین، پشتیبانی برنامه iMessage از استاندارد بین پلتفرمی RCS موجب بهبود تجربه کاربری هنگام چت با کاربران اندرویدی می‌شود. علاوه‌بر این، اخیرا خبرهایی به‌گوش می‌رسد که اپل قصد دارد نسخه جدید اپ‌استور بر پایه هوش مصنوعی را اواخر خرداد ماه عرضه کند. این خبر می‌تواند کامل‌کننده دستاوردهای این شرکت در حوزه هوش مصنوعی در سال 2024 باشد. در صورت علاقه‌مندی بیشتر به آشنایی با قابلیت‌های هوش مصنوعی آپدیت سیستم‌عامل آی او اس، می‌توانید به مطلب iOS 18 با طوفان هوش مصنوعی در راه است! مراجعه کنید.

برخی دیگر از آپدیت‌های نرم‌افزاری که در رویداد WWDC 2024 از آن‌ها رونمایی می‌شوند، در ادامه آورده شده است:

  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل آیپد به iPadOS 18
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل مک‌بوک به macOS 15
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل iWatch به watchOS 11
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل AppleTV به tvOS 18
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل HomePod به audioOS 18
  • نسخه جدید اپ‌استور بر پایه هوش مصنوعی
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های مخصوص توسعه‌دهندگان مانند سوئیفت (Swift)، اکس‌کد (Xcode) و تست‌فلایت (TestFlight)

معرفی دستگاه‌های جدید در کنفرانس WWDC24

با اینکه در کنفرانس WWDC 2024 عمده تمرکز اپل بر روی توسعه نرم‌افزار و آپدیت سیستم‌عامل‌های پلتفرم‌های مختلف است، از این فرصت نیز برای رونمایی از برخی دستگاه‌های الکترونیکی خود استفاده می‌کند. برخی از نسخه‌های آیفون نظیر آیفون 3G، آیفون 3GS، آیفون 4 و آیفون 4S و همچنین هوم‌پاد در سال 2017 در این رویداد عرضه شدند.

معرفی دستگاه های جدید در کنفرانس WWDC24

اما در سال‌های اخیر، این رویداد به‌طور عمده به معرفی نسخه‌ جدید مک‌بوک‌‌ها، iMac و مانیتورهای اپل اختصاص یافته است. سال گذشته و طی رویداد WWDC23، اپل از هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro، مک‌بوک ایر 15 اینچی، مک استودیو و مک‌بوک پرو با تراشه M2 Ultra رونمایی کرد. انتظار داریم شاهد رونمایی از دستگاه‌های زیر در مراسم WWDC 2024 اپل باشیم:

  • نسخه‌ جدید مک‌بوک پرو با تراشه‌ M3 Ultra
  • مک استودیو با تراشه M3 Ultra و M3 Max
  • کامپیوترهای همه‌کاره iMac با تراشه M3 Max و M3 Pro

چگونه می‌توان در رویداد WWDC24 شرکت کرد؟

برای شرکت در رویداد WWDC24 دو راه وجود دارد، شرکت به‌صورت حضوری و آنلاین. تمام افرادی که به‌عنوان دولوپر در وب‌سایت توسعه‌دهندگان اپل ثبت‌نام کرده‌اند، به‌صورت آنلاین می‌توانند به ویدیوی پنل‌ها، اسلایدهای کنفرانس و سمپل کدهای به‌اشتراک گذاشته شده در طول رویداد دسترسی داشته باشند. اما حضور در WWDC، بنا بر سیاست‌های در پیش گرفته شرکت اپل، برای عموم مردم آزاد نیست. توسعه دهندگان واجد شرایط، در صورت علاقه‌مندی می‌توانند شانس خود را برای حضور در مراسم ویژه و سخنرانی‌های کلیدی WWDC24 امتحان کنند.

شرکت کنندگان WWDC23

بدین‌منظور، توسعه‌دهندگان نهایتا تا یک ماه پیش از آغاز مراسم لازم است تا از طریق فرم درخواست حضور در رویداد در سایت توسعه دهندگان اپل علاقه‌مندی خود را نسبت به شرکت حضوری در WWDC4 ثبت کنند. اپل تعداد محدودی از این اسامی را به صورت رندوم و در یک سیستم قرعه‌کشی انتخاب و برای حضور در کنفرانس دعوت می‌کند. ضمنا، قبل از شروع مراسم، کمپانی اپل اطلاعات دیگر کنفرانس را از طریق برنامه توسعه‌دهندگان اپل به اشتراک خواهد گذاشت.

شرایط حضور در رویداد جهانی WWDC 2024

توسعه‌دهندگان در صورتی‌که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای شرکت حضوری در کنفرانس WWDC 2024 درخواست دهند:

  • اعضای فعلی برنامه توسعه‌دهندگان اپل
  • دانشجویان کمپ کارآفرینی اپل
  • برندگان مسابقه Swift Student Challenge
  • اعضای کنونی برنامه سازمانی توسعه‌دهندگان اپل

هزینه شرکت در رویداد WWDC 2024

از سال 2020، حضور در مراسم WWDC رایگان است و بلیط‌های آن، با برنامه‌های متفاوتی به‌صورت رندوم توزیع می‌شود. اما پیش از این تاریخ، لازم بود توسعه‌دهندگان برای خرید بلیط که تعداد آن هم بسیار محدود بود، مبلغ 1599 دلار بپردازند.

سخن آخر
یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2024، WWDC24 خواهد بود؛ چرا که اپل در طول برگزاری این کنفرانس از نسخه‌های جدید نرم‌افزار و سیستم‌عامل برای پلتفرم‌های مختلف خود رونمایی می‌کند. همچنین، فرصت خوبی خواهد بود که این کمپانی از محصولات دیگری نظیر مک‌بوک‌ها، آی‌مک‌ها و موارد دیگر رونمایی کند.
در صورت انتشار اخبار جدید از WWDC24، با به‌روزرسانی پیوسته این مطلب در مجله فناوری کالاتیک، آخرین خبرها در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

پرسش‌های متداول

آیا عموم مردم می‌توانند به‌صورت حضوری در WWDC24 شرکت کنند؟

خیر. برخی از توسعه‌دهندگان واجد شرایط در صورت انتخاب در قرعه‌کشی شرکت اپل می‌توانند به‌صورت حضوری در این رویداد شرکت کنند.

هزینه شرکت به‌صورت حضوری و آنلاین در کنفرانس WWDC24 چه‌قدر است؟

هزینه شرکت در این رویداد چه به‌صورت حضوری یا آنلاین رایگان است. اما افرادی که به صورت حضوری به رویداد دعوت می‌شوند هزینه‌ی ایاب و ذهاب داخل اپل پارک را باید بپردازند.

انتظار داریم برای کنفرانس WWDC24 شاهد معرفی چه محصولات و نرم‌افزارهایی باشیم؟

در این رویداد شاهد نسخه جدید سیستم‌عامل‌های iOS ،macOS ،watchOS ،iPadOS ،visionOS و tvOS و نرم‌افزار‌های اختصاصی توسعه دهندگان خواهیم بود. همچنین انتظار داریم نسل جدید محصولات اپل مانند مک‌بوک‌ها، کامپیوتر همه‌کاره اپل و مک استودیو در این رویداد معرفی شوند.

https://kalatik.com/

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.