رویداد WWDC 2024، اولین تلاش اپل برای ورود به دنیای هوش مصنوعی!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2024، WWDC24 برگزار شد و اپل طی این رویداد از نسخه جدید سیستم‌عامل برای پلتفرم‌های مختلف خود رونمایی کرد.

رویداد توسعه‌دهندگان اپل، WWDC2024، رسما شب گذشته با فرود جذاب کرک فدریگی و تیم همراه او بر فراز اپل پارک آغاز شد. سپس تیم کوک مدیرعامل فعلی این کمپانی به صحنه آمد و پس از صحبتی کوتاه راجع به +AppleTV صحنه را برای معرفی آخرین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در محصولات اپل به همکاران خود سپرد. پیش از این غول کوپرتینویی مراسم دیگری را تحت عنوان رویداد اپل Let Loose به معرفی آیپدهای خود اختصاص داده بود تا WWDC24 صرفا بر نرم‌افزار و هوش مصنوعی متمرکز بماند. در ادامه به‌صورت مفصل به هر آنچه که در رویداد اپل WWDC2024 گذشت، می‌پردازیم!

آغاز رویداد WWDC24

رویداد WWDC 2024؛ از آپدیت‌های اساسی تا ورود اپل به دنیای هوش مصنوعی

همانطور که انتظار داشتیم اپل در مراسم WWDC2024 صرفا به معرفی آپدیت‌های نرم‌افزاری پرداخت و از آخرین فرصت خود برای ورود به دنیای هوش مصنوعی به‌خوبی استفاده کرد. در دقایق آغازین مراسم، اپل به سراغ معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل محصول جنجالی خود، عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو، رفت و سپس به معرفی‌ آپدیت iOS 18 و نسخه جدید نرم‌افزار برای پلتفرم‌های دیگر خود پرداخت که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دومین نسخه از سیستم‌عامل VisionOS؛ دسترسی آسان با ژست‌های حرکتی

اپل در مراسم WWDC2024 از نسخه دوم سیستم‌عامل VisionOS رونمایی کرد. نرم افزار جدید عینک Vision Pro در بخش Photos با پیشرفت‌هایی مواجه شده است؛ به این ترتیب که کاربر می‌تواند هنگام تماشای عکس‌های دو بعدی به آن‌ها عمق ببخشد که این کار می‌تواند تجربه جذابی را هنگام تماشای تصاویر برای کاربران رقم بزند. همچنین، VisionOS 2 از ژست‌های حرکتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف قسمت Home و Control Center پشتیبانی می‌کند.

ویژگی جالب توجه دیگر VisionOS 2 این است که اکنون کاربر به یک نمایشگر فوق عریض مجازی دسترسی دارد که معادل دو نمایشگر 4K محسوب می‌شود. اپل می‌گوید عینک ویژن پرو آماده ارائه به بازارهای جهانی است و پیش‌فروش آن در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، ژاپن و سنگاپور از 24 خرداد آغاز می‌شود.

رونمایی از سیستم عامل جدید آیفون؛ آپدیت iOS 18 با قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر

خبر خوش برای آن دسته از صاحبان گوشی آیفون این است که اگر کمتر از پنج سالِ گذشته اقدام به خرید تلفن همراه خود کرده‌اند، می‌توانند در پاییز امسال سیستم‌عامل خود را به iOS 18 ارتقا دهند. طبق گفته تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل اپل، «iOS 18 بزرگترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل تاریخ خواهد بود». وی قبلا در مصاحبه دیگری گفته است که «بسیار مشتاق هستیم تا جزئیات این به‌روز رسانی بزرگ را به اطلاع عموم مردم و علاقه‌مندان برسانیم».

اپل در رویداد WWDC 2024 پس از ویژن پرو، از آپدیت iOS 18 که نسبت به گذشته از قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری بهره می‌برد، رونمایی کرد. اکنون کاربران آیفون می‌توانند آیکون اپلیکیشن‌ها را بنا به دلخواه خود بچینند. همچنین امکان تغییر رنگ آیکون برنامه‌ها وجود دارد و حتی کاربران می‌توانند تم دارک را برای برنامه‌های خود انتخاب کنند.

آپدیت iOS 18

کنترل سنتر نیز در iOS 18 دستخوش تغییراتی شده است. به‌گونه‌ای که میتوان برای آن چندین صفحه در نظر گرفت و اپلیکیشن‌های جانبی را به کنترل سنتر اضافه کرد. همچنین، امکان تغیر اندازه ویجت‌ها در کنترل سنتر وجود دارد.

برای اکثر کاربران تغییرات در بخش برنامه Messages، نیز یکی از قسمت‌های جذاب و جالب توجه آپدیت iOS 18 بود، چرا که اکنون به‌جای چند ایموجی محدود می‌توان با هر ایموجی دلخواه به پیام‌های دریافتی واکنش نشان داد. همچنین می‌توان از فرمت‌های مختلف نوشتاری مانند بولد کردن قسمتی از نوشته استفاده کرد یا حتی به آن موشن و حرکت اضافه نمود.

قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در iOS 18 نیز مهیا شده است تا کاربران بتوانند در صورت قطع شدن اتصال اینترنت و شبکه ارتباط خود را حفظ کنند. البته استفاده از این قابلیت فقط در آیفون 14 و آیفون 15 میسر است. در مراسم WWDC2024 اپل پس از سال‌ها مقاومت اعلام کرد که بالاخره قابلیت RCS گوگل به آیفون‌ها اضافه می‌شود. با استفاده از قابلیت RCS نمایش تایپ کردن، رسید دریافت پیام توسط مخاطب و امکان ارسال تصاویر و ویدیوهای با کیفیت‌تر را هنگام ارتباط کاربران اندروید و iOS فراهم می‌کند.

آپدیت iPadOS 18؛ از ماشین‌حساب تا قابلیت‌های ویژه محاسباتی در برنامه Note

همان‌طور که انتظار داشتیم اپل در مراسم ویژه خود به سراغ نسخه جدید سیستم‌عامل آیپد رفت. آپدیت iPadOS 18 نیز مانند iOS 18 قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیاری در قسمت هوم (Home) و کنترل‌سنتر به خود گرفته است. علاوه‌بر این، اپل بعد از 14 سال ماشین حساب را به آیپدهای خود اضافه کرد که این موضوع باعث شد تا موج گسترده‌ای از واکنش کاربران سیستم‌عامل اندروید را در شبکه‌های اجتماعی برانگیزد.

البته اپل تنها به این برنامه اکتفا نکرده و قابلیت‌‌های محاسباتی به اسم Math Notes را به تبلت‌های خود اضافه نموده است. این قابلیت باعث می‌شود تا کاربران هنگام یادداشت‌برداری با اپل پنسل به قابلیت‌های پیچیده محاسباتی دسترسی داشته باشند.

ماشین حساب در iPadOS 18

به‌عنوان مثال، فرض کنید ستونی از اعداد را یاداشت نموده حال با کشیدن یک خط در انتهای ستون به‌طور خودکار جمع اعداد محاسبه می‌شود، با نوشتن نماد لگاریتم پشت عدد، میزان آن برای کاربر نمایش داده می‌شود. این قابلیت به‌گونه‌ای است که با تغییر دادن یک عدد، تغییرات در نتایج هم اعمال می‌شود. قابلیت جالب دیگر در iPadOS 18، ویژگی Smart Script در برنامه Note است که با استفاده از ماشین لرنینگ هنگامی‌که کابر به‌سرعت در حال یادداشت‌برداری است، در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها به‌صورت خودکار دست‌خط وی بهبود داده می‌شود. همچنین، اگر به‌صورت مستقیم از منبع دیگری متنی در برنامه نوت کپی شود، به‌سرعت شکل دست‌خط کاربر را به‌خود می‌گیرد.

آپدیت WatchOS 11 با قابلیت‌های جدید سلامتی

آپدیت جدید WatchOS دارای ویژگی‌های جدید سلامتی است به‌طوری‌که در حالت Training Mode شدت تمرین‌های کاربر آنالیز می‌شود و درصورتی‌که مناسب وی نباشد یا نیاز باشد شدت تمرینات را افزایش دهد به وی اعلام می‌شود. علاوه‌بر این، با قابلیت Vitals نمای کلی ویژگی‌های حیاتی کاربر به وی اعلام می‌شود.

هوش مصنوعی Apple Intelligence؛ هوشمندی به سبک اپل

همان‌طور که انتظار داشتیم اپل در رویداد توسعه دهندگان WWDC2024، از قابلیت‌های هوش مصنوعی خود تحت‌عنوان Apple Intelligence یا هوش اپل رونمایی کرد. البته همه کاربران آیفون نمی‌توانند به هوش مصنوعی اپل دسترسی داشته باشند و به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، فقط آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس می‌توانند از هوش مصنوعی پشتیبانی کنند.

apple Intelligence هوش مصنوعی اپل

خلاصه‌سازی اسناد و ویدیوهای یوتیوب، طبقه‌بندی ایمیل‌های دریافتی و پاسخ به آن‌ها، مدیریت نوتیفیکیشن‌ها برخی از قابلیت‌های گسترده هوش مصنوعی اپل به شمار می‌رود. سیری نیز در iOS 18 به ویژگی‌های هوش مصنوعی مجهز شده و صدای طبیعی‌تری به خود گرفته است. اپل می‌گوید اکنون سیری از آن‌چه در دستگاه می‌گذرد، کاملا آگاه است. زمان‌بندی ارسال پیام‌ها، خلاصه‌سازی و طبقه‌بندی پیام‌های دریافتی، دسته‌بندی عکس‌ها و فیلم‌های گالری نیز برخی ویژگی‌های دستیار صوتی Siri محسوب می‌شود.

macOS Sequoia سیستم عامل جدید مک با قابلیت‌های هوش مصنوعی

اپل در روز نخست WWDC24 از نسخه جدید سیستم عامل مک به‌نام macOS Sequoia رونمایی کرد. یکی از قابلیت‌های جدید Sequoia، امکان دسترسی صفحه گوشی روی مک‌بوک است که اپل آن را iPhone Mirroring می‌نامد. در این قابلیت می‌توان با کیبورد و ماوس روی صفحه آیفون کلیک کرد و حتی نوتیفیکیشن‌ها و صدا به مک بوک منتقل می‌شود. نسخه جدید سیستم عامل مک نیز به هوش مصنوعی اپل مجهز است اما فقط دستگاه‌هایی با تراشه M1 و به بعد می‌توانند از آن استفاده کنند.

به‌روزرسانی iOS 18 چه زمانی در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد؟

این آپدیت‌ به‌عنوان نسخه بتا (Beta Version) و به‌منظور تست در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. چند هفته بعد، انتشار نسخه بتا برای عموم مردم آغاز خواهد شد. در نهایت، اوایل پاییز نسخه اصلی آپدیت‌های جدید برای عموم مردم منتشر خواهد شد. غالبا، این زمان برای انتشار نسخه جدید iOS ،iPadOS ،watchOS ماه سپتامبر و برای macOS ماه اکتبر خواهد بود.

شرکت در رویداد اپل WWDC24

برای شرکت در رویداد WWDC دو راه وجود دارد، شرکت به‌صورت حضوری و آنلاین. تمام افرادی که به‌عنوان دولوپر در وب‌سایت توسعه‌دهندگان اپل ثبت‌نام کرده‌اند، به‌صورت آنلاین می‌توانند به ویدیوی پنل‌ها، اسلایدهای کنفرانس و سمپل کدهای به‌اشتراک گذاشته شده در طول رویداد دسترسی داشته باشند. اما حضور در WWDC، بنا بر سیاست‌های در پیش گرفته شرکت اپل، برای عموم مردم آزاد نیست. توسعه دهندگان واجد شرایط، در صورت علاقه‌مندی می‌توانند شانس خود را برای حضور در مراسم ویژه و سخنرانی‌های کلیدی WWDC24 امتحان کنند.

بدین‌منظور، توسعه‌دهندگان نهایتا تا یک ماه پیش از آغاز مراسم باید از طریق فرم درخواست حضور در رویداد در سایت توسعه دهندگان اپل علاقه‌مندی خود را نسبت به شرکت حضوری در WWDC24 ثبت کنند. اپل تعداد محدودی از این اسامی را به صورت رندوم و در یک سیستم قرعه‌کشی انتخاب و برای حضور در کنفرانس دعوت می‌کند. ضمنا، قبل از شروع مراسم، کمپانی اپل اطلاعات دیگر کنفرانس را از طریق برنامه توسعه‌دهندگان اپل به اشتراک خواهد گذاشت.

شرایط حضور در رویداد جهانی WWDC 2024

توسعه‌دهندگان در صورتی‌که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای شرکت حضوری در کنفرانس WWDC 2024 درخواست دهند:

  • اعضای فعلی برنامه توسعه‌دهندگان اپل
  • دانشجویان کمپ کارآفرینی اپل
  • برندگان مسابقه Swift Student Challenge
  • اعضای کنونی برنامه سازمانی توسعه‌دهندگان اپل

سخن آخر
یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2024، WWDC24 برگزار شد و اپل طی این رویداد از نسخه‌های جدید نرم‌افزار برای پلتفرم‌های مختلف خود رونمایی کرد. اپل با معرفی Apple intelligence نیز پا به‌دنیای هوش مصنوع یگذاشت تا از رقبای دیگر خود عقب نماند. البته اپل می‌گوید قابلیت‌های هوش مصنوعی به مرور به سیستم‌عامل‌های اپل اضافه می‌شود.

پرسش‌های متداول

آیا عموم مردم می‌توانند به‌صورت حضوری در WWDC24 شرکت کنند؟

خیر. برخی از توسعه‌دهندگان واجد شرایط در صورت انتخاب در قرعه‌کشی شرکت اپل می‌توانند به‌صورت حضوری در این رویداد شرکت کنند.

در کنفرانس WWDC24 چه محصولات و نرم‌افزارهایی معرفی شد؟

در این رویداد نسخه جدید سیستم‌عامل‌های iOS ،macOS ،watchOS ،iPadOS ،visionOS و tvOS معرفی شد.

https://kalatik.com/

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.