نورالینک چیست؟


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img
نورالینک Neuralink یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون و اعصاب است که در سال 2016 توسط ایلان ماسک تاسیس شد.

ایلان ماسک هدف از بنیان‌گذاری نورالینک را کمک به بیماران مغزی و معلولان جسمی حرکتی بیان کرده؛ هدف نورالینک ایجاد یک رابط بین رایانه و مغز انسان است که به افراد کمک می‌کند تا با افکار خود با محیط افراد و دستگاه‌های مختلف به‌راحتی ارتباط برقرار کنند. این فناوری می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند بهبود سلامتی، توان‌بخشی و افزایش توانایی‌های شناختی استفاده شود و در این زمینه‌ها تحول عظیمی ایجاد کند.

لیست قیمت روز گوشی موبایل

نحوه کار تراشه نورالینک چگونه است؟

 تراشه link در واقع یک ایمپلنت مغزی به‌اندازه یک سکه است که از طریق جراحی در زیر جمجمه فرد جای‌گذاری شده و اطلاعات را از رشته‌های عصبی دریافت و آن را در بخش‌های مختلف مغز برای کنترل مهارت‌های حرکتی پخش می‌کند. طبق جزئیات منتشر شده از وب‌سایت Neuralink ، هر سیم حاوی 1024 الکترود با حسگرهایی هستند که قادر به ثبت و انتشار جریان‌های الکتریکی هستند. شرکت نورالینک همچنین در حال توسعه اپلیکیشنی است که به افراد اجازه می‌دهد تنها با استفاده از ذهن خود، صفحه‌کلید و ماوس را کنترل کنند.

نحوه کار تراشه نورالینک چگونه است؟

هدفNeuralink چیست؟

طبق گفته‌های شرکت Neuralink، هدف اولیه این شرکت کمک به افرادی است که فلج شده و نمی‌توانند از مهارت‌های حرکتی خود استفاده کنند. در این راستا، این شرکت قصد دارد به دنبال بازیابی عملکردهای حرکتی، حسی و بینایی و همچنین درمان اختلالات عصبی باشد.

1. بازیابی مهارت های حرکتی با نورالینک

از ایمپلنت‌های مغزی نورالینک می‌توان به‌عنوان رابط‌های مغز و کامپیوتر برای کنترل پروتزها یا اسکلت‌های بیرونی استفاده کرد. به گفته Alcaide، این ویژگی افراد فلج یا قطع عضو را قادر می‌سازد تا سطح خاصی از تحرک و استقلال را به دست آورند.

2. بهبود ارتباطات افراد فاقد مهارت گفتاری

یکی از اصلی‌ترین اهداف Neuralink این است که به افرادی که قادر به صحبت یا نوشتن نیستند کمک کند تا با اجازه‌دادن به آنها برای کنترل یک ماوس مجازی، صفحه‌کلید یا ارسال پیام از طریق فکرکردن با دیگران ارتباط برقرار کنند.

3. درمان بیماری های عصبی

این چیپ می‌تواند با نظارت بر فعالیت مغز بیماری‌های عصبی مانند صرع، اختلال دوقطبی، اختلال وسواس فکری - اجباری، آلزایمر یا بیماری پارکینسون را تشخیص و آن را کنترل کند. نورمن دراین‌رابطه گفت: تحریک الکتریکی این چیپ می‌تواند به مناطق موردنظر در مغز رفته و حس‌هایی مانند فرسودگی شغلی، خستگی، اضطراب و افسردگی که بر خلاف مهارت‌های حرکتی که در یک ناحیه متمرکز شده‌اند، در سراسر مغز پخش کرده و این اختلالات را برطرف کند.

4. تقویت توانایی های شناختی

این فناوری همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا تمرکز، حافظه و توجه خود را بهبود بخشند و به آنها اجازه می‌دهد مغز خود را با استفاده از بیوفیدبک و تکنیک‌های دیگر آموزش دهند.

هدفNeuralink چیست؟

مزایای نورالینک

تکنولوژی نورالینک می‌تواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد و انقلابی در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب به وجود بیاورد؛ از مهم‌ترین مزایای نورالینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقلال بیشتر بیماران مغزی: نورالینک می‌تواند به افراد کمک کند تا مستقل‌تر زندگی کنند. به‌عنوان‌مثال، افراد مبتلا به فلج می‌توانند با استفاده از نورالینک صندلی چرخ‌دار خود را کنترل کنند.
  • کیفیت زندگی بهتر بیماران: نورالینک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. به‌عنوان‌مثال، نورالینک می‌تواند به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند تا کنترل حرکات خود را بهبود بخشند.

معایب نورالینک

نورالینک هنوز در مراحل اولیه توسعه است و خطرات بالقوه‌ای دارد. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریسک بالای جراحی: جراحی کاشت چیپ نورالینک می‌تواند خطراتی مانند عفونت و خونریزی به همراه داشته باشد.
  • عوارض جانبی: نورالینک می‌تواند عوارض جانبی مانند سردرد، سرگیجه و خستگی برای بیماران ایجاد کند.

معایب نورالینک

سخن آخر

تکنولوژی نورالینک پتانسیل تبدیل شدن به یک فناوری انقلابی را دارد. این فناوری می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد.نورالینک هنوز در حال توسعه است، اما این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ بتواند محصولات خود را به بازار عرضه کند.

پرسش های متداول 

چرا ایلان ماسک Neuralink را ساخت؟

ایلان ماسک با ساخت نورالینک قصد دارد تا به کمک تراشه‌های مغزی، مشکلات مغزی افراد را بهبود ببخشد و همچنین نسل بشر را با هوش مصنوعی همگام نماید.

هزینه Neuralink چقدر است؟

هزینه حدودی جراحی ایمپلنت لینک حدود 10500 دلار هزینه است که این هزینه شامل معاینات، قطعات و جراحی می شود.

Neuralink چگونه تغذیه می شود؟

رشته‌های نورالینک با باتری قابل شارژ بی‌سیم تغذیه می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.