علت کند شدن لپ تاپ؛ 13 دلیل کاهش سرعت سیستم


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
کند شدن لپ تاپ یک اتفاق رایج بین کاربران این گجت مهم و کاربردی به شمار می‌رود. تصویر کنید در یک روز کاری لپ‌تاپ شما کند می‌شود، بارگذاری آن زمان زیادی طول می‌کشد و ساده‌ترین کارها خسته‌کننده به نظر می‌رسند.

سوالی که در این شرایط پیش می‌آید، این است که دلیل کند شدن لپ تاپ من چیست؟ در ادامه این مقاله به صورت مفصل دلایل کند شدن دستگاه و راه‌های برطرف کردن این مشکل را می‌شماریم تا به‌راحتی بتوانید از آن عبور کنید.

قیمت لپ تاپ

چک لیست دلایل کند شدن لپ تاپ

کاربران لپ‌تاپ طیف وسیعی از افراد مثل مهندسان، گرافیست‌ها، دانشجویان و موارد بسیار دیگر را در برمی‌گیرند. هر یک از این افراد به شکلی متفاوت از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و برای اجرای برنامه‌های خاصی طراحی شده‌اند. علاوه بر آن، در هر یک از این مدل لپ‌تاپ‌ها احتمال بروز مشکل کند شدن سرعت آن‌ها وجود دارد. در صورتی که متوجه این مشکل شده‌اید، احتمالات زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید تا در صدد برطرف کردن مشکل کند شدن دستگاه برآیید. در ادامه چند مورد از دلایل کند شدن لپ تاپ را ذکر می‌کنیم.

1. باز کردن تعداد زیادی برنامه به صورت همزمان

در طول وب‌گردی، ویرایش فیلم یا بسیاری از کارهای دیگر با لپ‌تاپ، این امکان وجود دارد که به اجبار چندین تب در مرورگر یا چند برنامه در سیستم را باز کنید. این برنامه‌های بازشده حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، از حافظه ارزشمند رم استفاده می‌کنند. در صورتی که پس از پایان کار با پنجره‌ها و تب‌ها، آن‌ها را ببندید و آن‌ها را به حداقل برسانید، مشکل‌ساز نمی‌شوند. اگر از لپ‌تاپ‌های ویندوز استفاده می‌کنید، می‌تواند از طریق پیشبرد مراحل زیر برنامه‌هایی را که در حافظه رم لپ‌تاپ باز هستند، مشاهده کنید.

  • یک: کلید CTRL+ALT+DELETE را همزمان نگهدارید.
  • دو: گزینه Task Manager را انتخاب کنید.
  • سه: تب Processes را باز کنید.

این روش برای پیدا کردن برنامه‌هایی که بیشترین منابع حافظه را استفاده می‌کنند، یک راهکار ایده‌آل است. به این شکل می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا واقعا به اجرای آن برنامه خاص نیاز دارید یا خیر.

کند شدن لپ تاپ

2. کافی نبودن حجم رم

همانطور که اشاره کردیم، رم در سرعت بارگذاری لپ‌تاپ در زمان اجرای برنامه‌ها و تب‌های مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کند. تقریبا هر زمان که متوجه کند شدن لپ‌تاپ شدید، امکان ارتقا رم برای افزایش سرعت دستگاه وجود دارد. اگر به ارتقا حافظه رم لپ‌تاپ نیاز دارید، ابتدا میزان حافظه خود را ببینید.

  • یک: در اولین مرحله روی Start کلیک و سپس Computer را انتخاب کنید.
  • دو: روی Storage Drive راست کلیک کنید و سپس Peroperties را بزنید.
  • سه: در نهایت می‌توانید در قسمت System میزان حافظه پیش‌فرض لپ‌تاپ خود را ببینید.

با ارتقاء حافظه رم می‌توانید سرعت اجرای برنامه‌ها، پاسخگویی و انجام چند کار با هم را به‌راحتی افزایش دهید. به یاد داشته باشید که هر عملیات رایانه‌ای به حافظه رم بستگی دارد پس باید مقدار مناسبی از آن را داشته باشید.

کند شدن لپ تاپ

3. سیستم‌عامل قدیمی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کار با هر سیستم‌عاملی، به‌روزرسانی مرتب آن است. این به‌روزرسانی فقط آخرین امکانات و ویژگی‌ها را به شما نمی‌دهد، بلکه به بهبود عملکرد سیستم هم کمک می‌کند. با آپدیت کردن سیستم‌عامل، سرعت کار لپ‌تاپ تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

4. وجود هارد دیسک

با وجود اینکه لپ‌تاپ‌های دارای SSD مزایای بیشتری دارند؛ هنوز برخی از لپ‌تاپ‌ها با حافظه هارد دیسک (HDD) طراحی و فروخته می‌شوند. اگر لپ‌تاپ شما هارد دیسک داشته باشد، بر عملکرد و سرعت لپ‌تاپ تاثیر منفی می‌گذارد. به طور کلی بهتر است در زمان انتخاب بهترین لپ‌ تاپ قابلیت آن را در تغییر حافظه به SSD در نظر بگیرید. همچنین می توانید از مقاله افزایش فضای ذخیره سازی در لپ تاپ کمک بگیرید.

5. روشن ماندن لپ‌تاپ برای مدت طولانی

یکی دیگر از دلایلی که باعث کند شدن لپ تاپ می‌شود، نیاز آن به راه‌اندازی مجدد است. آخرین باری که لپ‌تاپ خود را Restart کردید، چه زمانی بود؟ گاهی اوقات کار کردن با لپ‌تاپ برای مدت زمان طولانی، علت کند شدن آن است.

این مطلب را هم بخوانید:
علت کار نکردن بلوتوث لپ تاپ

6. به‌روزرسانی غیر ضروری برخی از برنامه‌ها

برنامه‌‎های مختلفی در یک لپ‌تاپ وجود دارد که در طول روز ممکن است به سراغ آن‌ها بروید. به‌روزرسانی این برنامه‌های از پیش نصب‌شده، برای اجرای روان و ایمن آن‌ها کابردی خواهد بود. با این حال برخی از این آپدیت‌ها، به صورت غیر ضروری انجام می‌شوند و فضای قابل توجهی از هارد دیسک را اشغال می‌کنند که می‌توانند دلیل کند شدن لپ تاپ شوند.

7. باز شدن خودکار برنامه‌ها به محض روشن شدن لپ‌تاپ

گاهی اوقات به محض روشن شدن لپ‌تاپ، تعداد زیادی برنامه به صورت خودکار باز می‌شوند. تقریبا هر برنامه‌ای که در لپ‌تاپ خود دانلود می‌کنید، با درخواست مجوز از شما هنگام راه‌اندازی دستگاه اجرا می‌شوند. گاهی اوقات این برنامه‌ها برای اجرا و استفاده ضروری هستند ولی در صورتی که تعداد آن‌ها زیاد باشد، باعث کندشدن لپ تاپ می‌شوند.

کند شدن لپ تاپ

8. وجود ویروس یا آنتی‌ویروس غیر موثر

در صورتی که تا به حال هیچ یک از مشکلات بالا را نداشتید، احتمالا باید یک آنتی‌ویروس ناکارآمد یا وجود یک ویروس در سیستم را شناسایی کنید. ویروس‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی در عملکرد سیستم اختلال ایجاد کنند یا از سرعت آن بکاهند. همچنین، برخی از ویروس‌ها به صورت مخفیانه در پس‌زمینه سیستم اجرا می‌شوند؛ پس باید آن‌ها را پیدا کنید و از بین ببرید.

9. برنامه‌ریزی لپ‌تاپ در حالت کم‌مصرف

یکی دیگر از دلایل کند شدن لپ تاپ روشن کردن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. کار کردن با این سیستم در این حالت، می‌تواند عملکرد شما را محدود کند و به صورت کلی بر سرعت سیستم اثر منفی بگذارد.

کند شدن لپ تاپ

10. وجود گردوغبار داخل لپ‌تاپ

شاید در طول روز مجبور باشید لپ‌تاپ خود را به مکان‌های مختلفی ببرید یا آن را در سطوح کثیفی قرار دهید. در صورتی که حتی در محل قرارگیری لپ‌تاپ هم وسواس کافی به خرج دهید، همچنان این امکان وجود دارد که گردوغبار به منافذ آن ورود کند. خصوصا اگر این گردوغبار در بخش CPU جمع شود، از خنک شدن پردازنده هم جلوگیری می‌کند و باعث گرم شدن بیش از حد قطعات داخل دستگاه می‌شود. همین نکته می‌تواند باعث کند شدن لپ تاپ در حین کار شود.

12. درایور قدیمی

لپ‌تاپ یا رایانه شما برای برقراری ارتباط با قطعات سخت‌افزاری، از درایورها استفاده می‌کند. در صورتی که از درایورهای قدیمی استفاده کنید، این ارتباط معیوب و با مشکل خواهد بود. با درایورهای قدیمی، لپ‌تاپ به زمان زیادی نیاز دارد تا اتصال با قطعات سخت‌افزاری را ایجاد و به درستی کار کند.

13. خرابی سخت‌افزار لپ‌تاپ

در حین کار با لپ‌تاپ قطعات مختلفی از آن مثل هارد دیسک، رم و CPU در معرض آسیب هستند. در صورتی چک لیست دلیل کاهش سرعت کامپیوتر در بالا را بررسی کردید و هنوز مشکل شما حد نشد، در این صورت احتمالا خرابی یکی از قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ باعث این کاهش سرعت شده است.

این مطلب را هم بخوانید:
آموزش ریست کردن لپ تاپ

راه‌حل برطرف کردن مشکل کندی سیستم

پس از بررسی دلایل کند شدن لپ تاپ، این سوال پیش می‌آید که برای حل آن باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ به طور کلی راهکارهای ساده‌ای برای افزایش سرعت لپ‌تاپ وجود دارد که هر یک از آن‌ها بر عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارند. در اولین قدم برای حل مشکل باید دلایل کند شدن لپ تاپ را با دقت بررسی و آن را پیدا کنید تا با خیال راحت‌تر بتوانید کار خود را پیش ببرید.

سخن آخر

در این مقاله به صورت مفصل درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات لپ‌تاپ یعنی کد شدن آن، صحبت کردیم. همانطور که گفتیم دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند عملکرد یک لپ‌تاپ را با کاهش سرعت مواجه کند و هر یک از آن‌ها به بررسی نیاز دارند. این دلایل شامل ایرادات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی هستند که با برطرف کردن آن‌ها می‌توانید سرعت کار با لپ‌تاپ را افزایش دهید. آیا دلایل دیگری وجود دارد که بر کند شدن لپ تاپ اثر بگذارند؟

پرسش‌های متداول

کند شدن لپ تاپ چه ارتباطی به هارد دیسک دارد؟

برای اینکه سرعت لپ‌تاپ را افزایش دهید، می‌توانید به جای هارد دیسک از SSD استفاده کنید.

وجود گردوغبار چطور می‌تواند باعث کند شدن سیستم شود؟

گردوغبار در سیستم می‌تواند از خنک شدن آن در طول کار جلوگیری کند و به قطعات مختلف آن آسیب برساند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.