مقایسه مک بوک پرو 2023 با مک بوک پرو 2019 اپل


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
مک بوک های اپل هرساله در مدل‌ها و ابعاد مختلفی رونمایی و وارد بازار می‌شوند و سری پرو (Pro) این محصولات از قدرت سخت افزاری قدرتمندتری نسبت به مدل‌های استاندارد برخوردارند. جدیدترین مک بوک پرو های اپل به چیپ توانمند M2 Pro مجهز شدند که انتخاب بسیار معقولی برای ادیتورها و گرافیست‌ها به حساب می‌آيد.

با این حال مک بوک های 2019 از پردازنده‌های اینتل بهره می‌بردند و با توجه به گذشت زمان و کاهش قیمت، می‌توانند انتخاب قابل قبولی برای کاربرانی که دنبال کارایی به ازای قیمت مناسب باشد. شاید مقایسه دو مک بوک با نسل‌های مختلف کار چندان جالبی نباشد؛ اما هدف اصلی این مقاله، بررسی تصمیم اپل مبنی بر قطع همکاری با اینتل است و سپس قصد داریم MacBook Pro 2023 را با MacBook Pro 2019 مقایسه کنیم و تفاوت عملکرد این دو دستگاه از نسل‌های متفاوت را بسنجیم تا ببینیم اپل و اینتل چه اندازه تفاوت سطح دارند.

لیست قیمت روز مک بوک اپل

مقایسه مک بوک پرو 16 اینچی 2023 با مک بوک پرو 16 اینچی 2019 از نظر طراحی

طراحی و تکرار دو اصل جدا نشدنی در محصولات اپل هستند که می‌توان این موضوع را در اکثر دستگاه‌های تولید شده این شرکت مشاهده کرد. البته این موضوع شاید نکته منفی برای برخی از کاربران باشد، اما با نگاه کلی‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که طراحی محصولات غول فناوری آمریکایی به کمال رسیده و این شرکت قصد تغییر فرمول موفقیت خود را ندارد.

از همین رو، نسل به نسل شاهد بهبود طراحی و رفع نواقص در مدل‌های جدیدتری هستیم که این موضوع برای مک بوک‌ها نیز صدق می‌کند. لپ تاپ های MacBook Pro 2019 اپل در ابعاد 357.9 میلی‌متر در 245.9 میلی‌متر با ضخامت 16.2 میلی‌متر تولید شده‌اند که نازک بودن بدنه این دستگاه‌ها باعث می‌شود که به راحتی داخل انواع کیف و کوله قرار بگیرند. در طرف دیگر MacBook Pro 2023 نیز از ابعاد 355.7 میلی‌متر در 248.1 میلی‌متر با ضخامت 16.8 میلی‌متر بهره می‌برد و از نظر قابلیت حمل و نقل محصول مناسب به حساب می‌آید.

اگر نگاهی به قاب بیرونی دو دستگاه داشته باشیم، نمی‌توان مک بوک پرو 2023 را از 2019 تشخیص داد؛ اما دو مورد باعث می‌شود که این دو لپ تاپ از نمای روبه‌رو با یکدیگر فرق داشته باشند. حضور ناچ در مدل 2023 که وبکم 1080p این محصول را میزبانی می‌کند و وجود بخش Touch Bar در مدل 2019. تاچ بار شاید یکی از نکات منفی در بخش طراحی مک بوک پرو 2019 باشد، با این حال برخی از کاربران از وجود این قابلیت خوشحال می‌شوند؛

اما گفتنی است که عدم سازگاری تمام برنامه‌ها از این قابلیت، مواجه شدن با باگ‌های آزاردهنده و اشغال کردن فضای کیبورد از نکات منفی بودند که باعث شد، اپل تاچ بار را از روی نسخه‌های پرو خود حذف کند و این صفحه نمایش کوچک فقط رو نسخه‌های 13 اینچی قرار دارد.

طراحی تاچ بار مک بوک 2019

کیبوردهای هر دو دستگاه از نوع سیزرز (Scissor) هستند و خوشبختانه خبری از صفحه کلید بدنام butterfly نیست؛ در واقع کیبورد با سوییچ Butterfly از مشکلاتی نظیر نفوذ گرد و غبار به سوییچ‌ها، کم بودن فضای پایین رفتن کلیدها و خسته کننده بودن هنگام تایپ رنچ می‌برد که حدود پنج سال روی این لپ تاپ‌ها قرار می‌گرفت.

در اطراف لپ تاپ مک بوک پرو 2019 می‌توان چهار درگاه تایپ سی مشاهده کرد که یکی از آن‌ها استاندارد USB 3.1 Gen 2 با سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه دارد و باقی از استاندارد تاندربولت 3 بهره می‌برند.

مک بوک پرو 2023 به درگاه‌های متنوع‌تری مجهز شده است که شامل اسلات کارت حافظه، درگاه HDMI، جک 3.5 میلی‌متری صدا، درگاه مگ سیف 3 و سه درگاه USB-C از نوع تاندربولت 4 می‌شود. در کل چه مک بوک پرو 2023 بخرید و چه 2019، هر دو دستگاه کاملا نزدیک بهم هستند و سخت می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. با این حال اگر شخصی هستید که لوازم متعددی را به لپ تاپ خود متصل می‌کنید مک بوک پرو 2023 انتخاب مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

مقایسه مک بوک پرو 16 اینچ 2023 با مک بوک پرو 16 اینچ 2019 اپل از نظر صفحه نمایش

شاید یکی از مواردی که قیمت بالای مک بوک پرو های اپل را می‌تواند توجیه کند، صفحه نمایش باشد. مک بوک پرو اپل مدل ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ به صفحه نمایشی با پنل IPS مجهز شده است که از فناوری بک لایت LED استفاده می‌کند. رزولوشن این لپ تاپ قدرتمند 3072 در 1920 پیکسل در نظر گرفته شده که در هر اینچ خود 226 پیکسل جای داده است تا از نظر وضوح و کیفیت در فهرست بهترین لپ تاپ‌ها قرار بگیرد.

میزان روشنایی این صفحه نمایش به 500 نیت می‌رسد که برای لپ تاپ‌ها نکته مثبتی به حساب می‌آيد. متاسفانه خبری از نرخ نوسازی‌های بالا نیست و این دستگاه بیشتر از ۶۰ بار در ثانیه نمی‌تواند نمایشگر را به‌روزرسانی کند.

مک بوک پرو 2023 اپل در طرف دیگر در بخش صفحه نمایش جای بحثی نمی‌گذارد. Liquid Retina XDR display در واقع پنلی از نوع Oxide-TFT است که از بک‌لایت mini-LED استفاده می‌کند؛ طرز کار فناوری mini-LED به این صورت است که نور را به صدهای نقطه در صفحه می‌تابد و باعث می‌شود کنتراست فوق العاده‌ای را به نمایش بگذارد که کاملا می‌تواند با پنل‌های OLED رقابت کند.

صفحه نمایش مک بوک پرو 2023

رزولوشن صفحه نمایش MacBook Pro 2023 اپل 3456 در 2234 پیکسل است و تراکم 254 پیکسل در هر اینچ دارد. کیفیت، وضوح و دقت رنگ بالا مواردی هستند که این نمایشگر را برای کارهای گرافیکی و تدوین مناسب می‌سازد. پنل نمایشگر مک بوک پرو 2023 از نرخ نوسازی 120 هرتز نیز پشتیبانی می‌کند که به‌لطف برخورداری از فناوری ProMotion می‌تواند میزان نرخ نوسازی تصویر را با توجه به موقعیت‌های مختلف تنظیم کند.

بدیهی است که برنده مقایسه مک بوک پرو 2023 اپل با مک بوک پرو 2019 از نظر صفحه نمایش و کیفیت تصویر، لپ تاپ جدید و 2023 اپل باشد که نه تنها برای ادیتورها، بلکه برای گیمرها نیز امکانات مناسب‌تری دارد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که ما در حال مقایسه یک دستگاه جدید با چهار نسل قبلی خود هستیم و نمی‌توانست دور از انتظار باشد که مدل ۲۰۲۳ به علت برخورداری از فناوری روز، بهتر از مدل ۲۰۱۹ باشد.

با این حال هر دو صفحه نمایش از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و برای کاربری‌های که بالاتر به آن اشاره کردیم، کاملا مطلوب به‌شمار می‌روند.

مقایسه MacBook Pro 2023 16 inch با MacBook Pro 2019 16 inch از نظر سخت افزار و عملکرد

همانطور که احتمالا شنیده باشید، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییر رویکرد اپل در استفاده از سیلیکون‌های اختصاصی خود به‌جای اینتل یکی از بهترین تصمیمات این شرکت آمریکایی بوده است. با این حال، پردازنده‌های اینتل یک مزیت داشتند که تراشه‌های سری M هنوز از آن‌ها بی‌بهره هستند و آن هم آزادی عمل کاربران برای آنلاک کردن و دستکاری کردن مک بوک است.

از نظر قدرت سخت افزاری، مک بوک‌های اینتل در مقابل با تراشه‌های اختصاصی اپل ضعیف نبودند؛ اما دلیل اصلی غول فناوری آمریکایی افزایش قدرت به ازای مصرف انرژی، عمر باتری بالاتر و یکپارچه‌سازی میان سیستم عامل‌های iOS و macOS بود. مک بوک پرو 2019 به عنوان آخرین لپ تاپ اپل با سخت افزار اینتل شناخته می‌شود که قابل سفارش در دو مدل با پردازنده شش هسته‌ای Core i7 یا پردازنده Core i9 هشت هسته‌ای است. 

همچنین حافظه رم این دستگاه از 16 گیگابایت حافظه تا 64 گیگابایت قابل شخصی‌سازی بوده و فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی، 1 ترابایتی و 2 ترابایتی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. چیپ گرافیکی این لپ تاپ 16 اینچی در دو مدل AMD Radeon Pro 5300M و Radeon 5500M به تولید می‌رسید که به ازای افزایش قیمت تا هشت گیگابایت حافظه ویدیویی به کاربران ارائه می‌داد.

عملکرد این لپ تاپ در زمان تولید بی‌نظیر بود و هنوز هم به علت برخورداری از سخت افزار قدرتمند کاملا توانایی پاسخگویی به کارهای سنگینی مانند ادیت ویدیو را دارد و می‌تواند گزینه قیمت مناسب‌تری نسبت به نسخه‌های ۲۰۲۲ باشد. آرشیو بازی‌های قابل اجرا برای سیستم عامل مک محدود است؛ اما عناوین در دسترس و قابل نصب با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا می‌شوند که می‌توانند تجربه دلنشینی از بازی کردن را برای کاربر به ارمغان بیاورند.

معماری تراشه m3 اپل

مک بوک پرو 2023 اپل به جدیدترین فناوری ساخت سیلیکون این شرکت مجهز شده است؛ تراشه M3 که برای مدل 16 اینچی در دو نوع M3 Pro و M3 Max تولید می‌شود. تراشه M3 Pro شامل یک پردازنده 12 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 18 هسته‌ای با قابلیت رهگیری پرتوهای نور، 16 هسته عصبی و حافظه با پهنای باند 150 گیگابایت بر ثانیه می‌شود. تراشه M3 Max نیز دارای پردازنده 14 هسته‌ای، چیپ گرافیکی 30/40 هسته‌ای و پهنای باند حافظه 300 یا 400 گیگابایت بر ثانیه است.

اما نکته جالب، اینجا است که تمامی موارد گفته شده روی نود (node) سه نانومتری قرار می‌گیرد؛ در واقع لیتوگرافی سه نانومتری تراشه‌های اپل برعهده شرکت TSMC است که به‌ازای کاهش مصرف باتری، شاهد افزایش قدرت پردازشی و TDP مطلوب‌تری هستیم. با این حال توجه داشته باشید که چه کاری قصد دارید با مک بوک خود انجام دهید؟ یا این همه قدرت پردازشی چه کاربردی دارد؟

اگر شخصی هستید که چندین پروژه ویدیویی به‌صورت همزمان اجرا می‌کنید یا قصد ویرایش ویدیوهای 4K و باکیفیت‌تر مانند 8K را دارید، قطعا خرید مک بوک پرو 2023 با تراشه M3 Max برایتان مناسب خواهد بود، در غیر این‌صورت شما با اصطلاح Overkill (قدرت بیشتر از نیاز کاربر) مواجه می‌شوید که توجیه اقتصادی ندارد؛ در حالی که می‌توانید به سراغ مک بوک‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ بروید و تمامی نیازهای خود را برطرف کنید.

برای جمع بندی این بخش از مقایسه لپ تاپ مک بوک پرو اپل مدل 2023 با 2019 می‌توان برنده را MacBook Pro 16 inch مدل 2023 دانست. با این حال اگر محدودیت سیلیکون‌های اختصاصی این شرکت و سیستم عامل macOS برایتان کمی سخت باشد، می‌توانید به سراغ نسخه ۲۰۱۹ بروید و با استفاده از روش‌های جانبی، سیستم عامل ویندوز را روی مک بوک خود نصب کنید و از تمامی قدرت سخت افزاری این دستگاه چه در کارهای ویرایش فیلم و چه در گیمینگ لذت ببرید.

مقایسه باتری مک بوک پرو 16 اینچی 2023 با مک بوک پرو 16 اینچی 2019

مک بوک‌های اپل به‌لطف برخورداری از سیستم عامل macOS عملکرد بسیار خوبی در زمینه نگه‌داری باتری از خود نشان می‌دهند. مک بوک پرو 2019 به باتری با توان 100 وات ساعت مجهز شده است که می‌تواند با استفاده‌های معمولی به راحتی تا 11 ساعت دوام بیاورد. این باتری در مدل جدید مک بوک پرو نیز استفاده شده است؛ در واقع دلیل عدم افزایش ظرفیت باتری‌ها را می‌توان به قانون منع استفاده از باتری‌های لیتیومی با ظرفیت بیشتر از 100 وات ساعت در آمریکا اشاره کرد.

درگاه‌های مک بوک پرو 16 اینچی

دوام باتری مک بوک پرو 16 اینچی 2023 به 18 ساعت افزایش پیدا کرده که مدت زمان بسیار مطلوبی برای یک لپ تاپ به حساب می‌آید و قابلیت حمل آن را نسبت قبل افزایش داده است. در بخش سرعت شارژ نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم؛ مک بوک پرو 2019 آداپتور 96 واتی و نسخه 2023 آداپتور 140 واتی دارد. اگر کاربری هستید که مدت زیادی در بیرون از خانه با لپ تاپ خود کار می‌کنید و نیاز دارید که هنگام پردازش‌های سنگین به قدرت بیشتری دست پیدا کنید، مک بوک پرو 2023 انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

لپ تاپ مک بوک Pro اپل 2023 بخریم یا مک بوک پرو اپل 2019؟

مک بوک پرو 2019 در مقایسه با مک بوک پرو 2023 شاید در نگاه اول توانایی رقابت با جدیدترین مدل خود را نداشته باشد؛ اما در صورتی که از مشخصات روی کاغذ فاصله بگیریم و به تجربه روزمره و دنیای واقعی روی بیاوریم، گزینه خرید چندان نامناسبی به‌نظر نمی‌رسد. مک بوک پرو 2019 برای لپ تاپی با کاربری ادیت ویدیو و روزمره در سال ۲۰۲۳ گزینه قابل قبولی محسوب می‌شود. باتری بادوام، صفحه نمایش باکیفیت و از همه مهم‌تر امکان تغییر سیستم عامل از نکات مثبت این لپ تاپ به‌شمار می‌روند و کاهش قیمتی که طی سال‌ها پیدا کرده باعث شده که ارزش خرید آن افزایش یابد.

اگر کاربری هستید که قصد دارید از جدیدترین مک بوک اپل با تکنولوژی روز را به همراه صفحه نمایش باکیفیت و سخت افزار قدرتمند استفاده کنید و بتواند در تمامی زمینه‌ها نیازهایتان را برطرف کند و نگرانی بابت افت عملکرد، طی سال‌های آینده نداشته باشید، خرید مک بوک پرو 2023 می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. با این حال، اگر در حال حاضر دارای مک بوک‌هایی با تراشه M2 یا M1 Max هستید، ارتقا به نسل 2023 تاثیر چندانی در عملکرد روزمره ایجاد نمی‌کند.

پرسش‌های متداول

آیا مک بوک پرو 2019 اینچی برای ادیت ویدیو مناسب است؟

بله. مک بوک پرو 2019 به علت برخورداری از پردازنده‌های Core i7 و Core i9 نسل نهم برای انجام ادیت‌های ویدئو مناسب است.

صفحه نمایش Macbook Pro 16 inch سال ۲۰۲۳ چه صفحه نمایشی دارد؟

صفحه نمایش مک بوک پرو ۲۰۲۳ اینچی اپل به پنل Liquid Retina XDR display مجهز شده است که از وضوح 3456 در 2234 پیکسل بهره می‌برد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.