کاهش تعرفه واردات گوشی؛ سوسوی بارقه‌های امید؟


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
طبق بخشنامه جدید گمرک، تعرفه جدید گوشی های موبایل اعلام شد و طبق آن حقوق ورودی آیفون از 100 درصد به 15 درصد کاهش یافت!!

بخشنامه جدید گمرک که توسط دفتر واردات به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است، نشان از کاهش تعرفه گوشی موبایل دارد. طبق این بخشنامه سود بازرگانی گوشی با ارزش کمتر از 150 دلار که به‌صورت تجاری وارد کشور می‌شوند حدود 6 درصد و با رویه مسافری حدود 12 درصد تعیین شده است. به همین ترتیب، تعرفه جدید گوشی با ارزش 150 تا 600 دلار نیز اعلام شده است؛ سود بازرگانی واردات این گوشی‌ها یک درصد و در صورتی‌که با رویه مسافری وارد کشور شده باشند حدود 2 درصد اعلام شده است.

 

تعرفه جدید گوشی موبایل

الف) حقوق ورودی گوشی با ارزش 600 دلار و کمتر:

رویه مسافری

رویه تجاری

مشخصات

حقوق ورودی

سود بازرگانی

حقوق ورودی

سود بازرگانی

ارزش

%16

%12

%10

%6

قیمت کمتر از 150 دلار

%6

%2

%5

%1

بین 150تا 600 دلار

 

ب) حقوق ورودی گوشی با ارزش بالای 600 دلار

تعرفه ورودی گوشی بالای 600 دلار

 

گوشی های با ارزش بالای 600 دلار در صورت ورود با رویه تجاری حقوق ورودی 15 درصدی و با رویه مسافری سود 30 درصدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در حالی‌که تا پیش از این تعرفه گوشی آیفون 13 و مدل‌های قبل از آن به حدود 96 درصد و حقوق ورودی آن به 100 می‌رسید، طبق مصوبه جدید، حقوق ورودی و تعرفه واردات آیفون 13 و قبل از آن به حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده است. طبق این بخشنامه جدید، ممنوعیت واردات آیفون (14 و بالاتر) همچنان به قوت خود باقی است!

این در حالیست که چندی پیش طبق مصوبه هیئت دولت سود بازرگانی گوشی‌های موبایل بالای 600 دلار سر به فلک می‌کشید و موج بزرگی از انتقادات را برانگیخت. طبق ابلاغیه پیشین گمرک به ترتیب سود بازرگانی گوشی های موبایل با ارزش کمتر از 150 دلار 6 درصد، گوشی های 150 تا 600 دلار یک درصد و سود بازرگانی گوشی های بالای 600 دلار (به جز گوشی های آیفون) 28 درصد تعیین شده بود.

ممنوعیت واردات آیفون تا تعرفه 15 درصدی آن؛ تصمیمات ضد و نقیض دولت

چندی است که تصمیمات ضد و نقیض و البته عجیب دولت وضع واردات گوشی های موبایل را به آشفتگی کشانده است؛ تا پیش از این تصمیماتی نظیر در نظر گرفتن رقم 100 درصدی تعرفه گوشی آیفون 13 و حتی ممنوعیت واردات هر نوع مدل از گوشی آیفون منجر به بالا رفتن غیر منطقی قیمت‌ها در کشور شده بود.

تا جایی که طی مدت 45 روزه قیمت گوشی آیفون 13 پرومکس که تولید آن حتی توسط کمپانی اپل متوقف شده است در کشور به حدود 100 میلیون تومان رسیده بود. توقف تخصیص ارز دولتی به واردات گوشی ارزان‌تر از 600 دلار از بهمن ماه 1402 نیز از دیگر مواردی است که به افزایش قیمت بی‌سابقه گوشی های موبایل دامن زده است.

تعرفه واردات گوشی

طبق گفته سید حسین سادات حسینی رییس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی « گوشی‌هایی که تا پیش از این حدود 8 میلیون تومان قیمت داشتند اکنون حدود 11 میلیون تومان به فروش می‌رسند.

هفته گذشته نیز خبرها نشان می‌داد که در فهرست جدید تعرفه‌های مجاز سامانه جامع تجارت، کد تعرفه برای ثبت سفارش گوشی های موبایل حذف شده بود. طبق آنچه در خبرگزاری تسنیم آمده است «با توجه به اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت، این احتمال وجود دارد که امکان ثبت سفارش تلفن همراه با محدودیت مواجه شده باشد و طبق جدول فهرست مجاز ثبت سفارش واردات موبایل صرفا از طریق واحدهای تولیدی انجام می‌شود».

بازارهای دیگر نظیر بازار کالاهای IT نیز وضع بهتری نسبت به بازار موبایل تجربه نمی‌کنند و از چنین تصمیمات عجولانه‌ دولت‌مردان مصون نمانده‌اند تا جایی که چندی پیش ورود کالاهای IT به کشور ممنوع شد!

آیا واردات آیفون ممنوع شده است؟

به جز آیفون 13 و به قبل، واردات آیفون 14 و بالاتر به کشور ممنوع است.

آیا گوشی ارزان می‌شود؟

احتمالا با توجه به کاهش تعرفه های جدید گوشی، قیمت گوشی بالای 600 دلار کاهش یابد.

تفاوت حقوق ورودی و سود بازرگانی گوشی موبایل در چیست؟

منظور از حقوق ورودی گوشی موبایل در واقع مجموع سود بازرگانی و تعرفه گمرک ثابت 4 درصدی است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.