از آپدیت سیستم عامل اندروید 15 چه می‌دانیم؟


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
با اینکه تا انتشار سیستم عامل اندروید ۱۵ زمان زیادی باقی مانده است، اما خبرهایی از امکانات و خصوصیات این سیستم‌عامل فاش شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

اندروید که طی سال‌های گذشته به سیستم‌عاملی قدرتمند و محبوب تبدیل شده است، با آپدیت‌های مداومی که گوگل در طول سال منتشر می‌کند، هم مشکلات نسخه قبلی را برطرف می‌کند و هم قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهد.

مشاهده لیست قیمت گوشی موبایل

تاکنون گوگل اطلاعات رسمی در مورد اندروید 15 و تاریخ انتشار احتمالی آن را منتشر نکرده است؛ اما ویژگی‌هایی احتمالی در مورد آن در دسترس است که در این مطلب به توضیح آنها می‌پردازیم.

دانستنی های جالب در مورد سیستم عامل اندروید ۱۵ 

در ابتدای معرفی جدیدترین سیستم عامل گوگل شما را با دو موضوع کاربردی و جالب آشنا می‌کنیم. 
1- مورد اول نامگذاری جالب گوگل روی سیستم عامل اندروید ۱۵ است. همانطور که می‌دانید مدت زیادی از پایان نامگذاری گوگل با کدهای رمزی می‌گذرد و گوگل در سال‌های اخیر سعی کرده است که از اسم خوراکی‌های خوشمزه برای نامگذاری استفاده کند. طبق اطلاعات فاش شده از سیستم عامل اندروید ۱۵، بستنی وانیلی (Vanilla Ice Cream) نام در نظر گرفته شده برای این سیستم‌عامل است. البته به نظر می‌رسد که این نامگذاری بی ربط به ترتیب الفبایی نباشد؛ زیرا نسل قبلی این سیستم‌عامل با نام Upside Down Cake توسعه و انتشار یافت.

دانستنی های جالب در مورد سیستم عامل اندروید ۱۵ 
2- اندروید طی سالیان گذشته به سیستم عاملی ماژولار تبدیل شده است. مزیت آن هم این است که گوگل اجازه دارد بدون اینکه سیستم‌عامل را به طور کامل آپدیت کند، آن را بررسی کرده و ماژولی که نیاز به به‌روزرسانی را دارد را ارتقا دهد.
اکنون بلوتوث، وای‌فای و اولترا واید باند به صورت جداگانه آپدیت می‌شوند و انتظار می‌رود ماژول بعدی که گوگل دست روی آن گذاشته و آن را از به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل جدا می‌کند، NFC باشد. 
این قابلیت باعث می‌شود تا گوشی‌هایی که پشتیبانی نمی‌شوند با استفاده از این ویژگی به‌روز شوند. همچنین مشکلات امنیتی دستگاه را هم سریعتر اصلاح می‌کند.

ویژگی های فاش شده از سیستم عامل اندروید ۱۵

هر نسخه جدیدی از اندروید منتشر می‌شود، علاوه بر اینکه مشکلات نسخه قبلی را رفع می‌کند، ویژگی‌های جدیدی را نیز برای ارائه امکانات بیشتر به کاربر ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی برخی ویژگی‌های احتمالی سیستم عامل اندروید ۱۵ می‌پردازیم:

نمایش دو برنامه به صورت همزمان روی یک صفحه

اندروید ۱۵ این امکان را برای کاربران فراهم خواهد کرد تا جفت برنامه‌هایی که در حال استفاده از آنها هستید را روی صفحه اصلی گوشی و در کنار هم قرار دهد. این قابلیت کمک می‌کند تا کاربر دسترسی سریعی به برنامه‌های مورد نیاز خود داشته باشد و بدون نیاز به جابجایی بین صفحات، از هر دوی آن‌ها استفاده کند.

نمایش دو برنامه به صورت همزمان روی یک صفحه


قرار دادن قابلیت فضای خصوصی روی گوشی

سامسونگ مدت‌ها پیش قابلیتی به نام پوشه امن را روی گوشی‌های خود ارائه کرد و این فرصت را برای کاربران فراهم کرد تا بتوانند برنامه‌های حساس را از سایر برنامه‌ها جدا کرده و در قسمتی جداگانه نگهداری کنند.
گزارش‌های اخیر در مورد سیستم عامل اندروید ۱۵ حاکی از آن است که گوگل در تلاش است این قابلیت را با نام فضای خصوصی به اندروید اضافه کند. 
برای استفاده از قابلیت فضای خصوصی در اندروید باید ابتدا احراز هویت شوید و یک حساب کاربری برای خود بسازید. سپس برنامه های مدنظر خود را به پوشه اضافه کنید تا از سایر برنامه‌های گوشی جدا شود؛ اما هنگامی که از برنامه‌های پوشه استفاده نمی‌کنید، به صورت خودکار متوقف خواهند شد.
نکته جالب قابلیت فضای خصوصی این است که شما قادر خواهد بود خود پوشه را هم مخفی کنید و تنها با جستجوی فضای خصوصی به آن دسترسی داشته باشید.

قرار دادن قابلیت فضای خصوصی روی گوشی 


اضافه کردن بخش سلامت باتری در تنظیمات گوشی

گوگل در سیستم عامل اندروید ۱۴ از قابلیتی استفاده کرد که می‌توانست از طریق یک  API جزئیات اولیه سلامت باتری گوشی را به کاربر نمایش دهد؛ اما قادر نبود که جزئیات بیشتری مانند زمان تعویض باتری را در اختیار کاربران قرار دهد.
اکنون گوگل تصمیم گرفته تا این قابلیت را توسعه دهد و برای کاربران اندرویدی هم این امکان را فراهم کند تا بتوانند از جزئیات دقیق باتری گوشی خود آگاه شده و به زمان دقیق تعویض و جایگزینی باتری با باتری جدید دست پیدا کنند.

اضافه کردن بخش سلامت باتری در تنظیمات گوشی


دریافت صفحه پاپ آپ بلوتوث

طبق اطلاعات بدست آمده، یکی دیگر از قابلیت‌هایی که گوگل در سیستم عامل اندروید ۱۵ ممکن است از آن استفاده کند، اضافه کردن منوی بازشو بلوتوث به جدیدترین سیستم عامل ارائه‌دهنده خود است. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا بدون ورود به تنظیمات گوشی، به سرعت به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

دریافت صفحه پاپ آپ بلوتوث 


برخورداری از حفاظت فیشینگ داخلی

همانطور که میدانید دو اپلیکیشن Google Play و Play Protect قادر هستند تا برنامه‌های مخرب و کلاهبردار را تشخیص داده و هنگام نصب به کاربر هشدارهای لازم را بدهند. با این حال برنامه‌هایی هم هستند که با دوز و کلک از این فیلتر عبور می‌کنند و باعث آسیب زدن به گوشی می‌شوند.
گوگل در جدیدترین نسخه سیستم عامل خود به نام اندروید ۱۵ ممکن است تشخیص فیشینگ را افزایش دهد و مانع نصب برنامه های مخرب و فریبنده شود. 
البته باید گفت با توجه به اینکه در سیستم عامل Android 14 QPR2 از این قابلیت کم و بیش استفاده شده است، ممکن است حفاظت فیشینگ داخلی پیش از انتشار رسمی اندروید ۱۵ در دسترس قرار بگیرد.

برخورداری از حفاظت فیشینگ داخلی 


پشتیبانی بومی برای بایگانی برنامه

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که گوگل برای سیستم عامل اندروید ۱۵ در نظر گرفته است، این است که برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود را به صورت خودکار بایگانی می‌کند. این کار باعث می‌شود تا از فضای ذخیره‌سازی کمتری استفاده کند و  کارایی گوشی را افزایش دهد . البته لازم به ذکر است که در  سیستم عامل Android 14 QPR2 بایگانی برنامه‌ها بخشی از امکانات فروشگاه گوگل‌پلی است و امکان بایگانی از طریق تنظیمات اندروید وجود ندارد. اما احتمال می‌دهیم در اندروید ۱۵ این مشکل حل شده و امکان بایگانی از طریق سیستم عامل هم وجود داشته باشد.

پشتیبانی بومی برای بایگانی برنامه 


چه گوشی هایی از اندروید ۱۵ پشتیبانی می‌کنند؟

معمولا سازندگان اندروید به صورت طولانی مدت از گوشی های خود پشتیبانی کرده و با بهبود سخت افزار آنها سبب افزایش عملکرد و سرعت گوشی میشوند. سامسونگ، وان پلاس، ایسوس و موتورولا از ۳ تا ۵ سال از گوشی پشتیبانی کرده و با بروزرسانی‌های دائمی سبب افزایش کارکرد گوشی می‌شوند. 
احتمال می‌ر‌ود اولین نسخه اندروید ۱۵ روی گوشی‌های گوگل که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم اجرا شوند:

  • پیکسل 8 و 8 پرو
  • Pixel Fold
  • تبلت پیکسل
  • پیکسل 7a
  • پیکسل 7 و 7 پرو
  • پیکسل 6a
  • پیکسل 6 و 6 پرو

گوشی هایی که از اندروید ۱۵ پشتیبانی می‌کنند


تاریخ انتشار اندروید ۱۵

این شرکت سالانه نسخه‌های جدید اندروید را در تاریخی منتشر می‌کند که تقریبا از همان زمان‌بندی پیروی می‌کنند. بر اساس تاریخ انتشار نسخه‌های قبلی، انتظار می‌رود که این شرکت یک Preview یا پیش‌نمایش از اندروید 15 را در فوریه یا مارس 2024 ارائه دهد. نسخه بتای آن هم در آوریل یا مه، قابل دسترسی باشد و احتمالا بین آگوست و اکتبر این سیستم عامل به صورت رسمی منتشر شود.

سخن آخر
در این مقاله در مورد سیستم عامل اندروید و ویژگی های ارائه دهنده آن صحبت کردیم. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم عامل اندروید ۱۵ باید منتظر انتشار آن باشیم و ببینیم که گوگل چه امکانات دیگری را به جدیدترین سیستم عامل خود اضافه کرده است.

سوال های متداول

سیستم عامل اندروید ۱۵ چه زمانی منتشر می‌شود؟

طبق تاریخ انتشار نسخه‌های گذشته سیستم عامل، اندروید ۱۵ در فوریه یا مارس 2024 منتشر خواهد شد.

دستگاهی که از اندروید ۱۴ پشتیبانی نمی‌کند را می‌توان به اندروید ۱۵ ارتقا داد؟

خیر. اگر گوشی شما نمی‌تواند سیستم عامل اندروید ۱۴ را دریافت کند، بدون شک نصب و اجرای اندروید ۱۵ روی آن نیز غیر ممکن خواهد بود.

ویژگی هایی که یک گوشی برای دریافت اندروید ۱۵ باید داشته باشد چیست؟ 

معمولا گوشی‌هایی که جدید ساخته می‌شوند یا با سخت‌افزار پیشرفته‌ای وارد بازار می‌شوند، شانس زیادی برای دریافت به‌روزرسانی‌های اندروید خواهند داشت.

مشاهده قیمت روز گوشی موبایل

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.